Drążek do podciągania – niezbędnik domowej siłowni

Czasy pandemii dały mocno w kość całej gospodarce, włączając w to siłownie i kluby fitnessu. Wiele osób postanowiło przenieść swoje treningi w domowe zacisze, często jednak wiąże się z to kupnem dodatkowego sprzętu do ćwiczeń. Hantle i powerbandy to pierwsza myśl, kiedy uzupełniamy swoją domową siłownię w sprzęt, ale warto również wydać trochę pieniędzy na porządny drążek do podciągania.

Dlaczego drążek do podciągania?

Kalenistyka to forma aktywności fizycznej opierająca się na wykorzystaniu ciężaru własnego ciała. Wszelkiego rodzaju pompki i podciąganie się to ćwiczenia uwzględnione w tej kategorii sportu. Przewaga kalenistyki nad innymi dyscyplinami opiera się na niskich wymaganiach sprzętowych i możliwości ćwiczenia praktycznie w każdym miejscu – wystarczy płaska powierzchnia 2×2 metry i drążek do podciągania (https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Sprzet-silowy_Urzadzenia-do-cwiczen_Drazki-do-podciagania-1041.html), aby być w stanie wykonać trening na praktycznie całe ciało.

Podciąganie się to uniwersalne ćwiczenia na rozbudowanie górnej części ciała. Zależnie od zastosowanego chwytu, możemy skupić wysiłek na środkowej lub zewnętrznej części pleców. Podczas podciągania się, angażujemy również bicepsy, tricepsy i klatkę piersiową, a w każdym rodzaju chwytu w ruch idą również mięśnie ramion.

Trudność tego ćwiczenia polega głównie na nieprzystosowaniu się mięśni grzbietu do podobnego wysiłku. Na początku wiele osób jest w stanie z trudem podciągnąć się 2 do 3 razy. Wynika to z nietypowej pracy mięśni, które nietrenowane często grożą bólem na starość i problemami z wyprostowaniem się. Na szczęście regularne podciąganie się szybko pozwala uzyskać satysfakcjonujące efekty, a zakwasy wynikające z ćwiczenia zanikają.

Dodatkowo ćwiczenie z użyciem drążka do podciągania umożliwia pracę mięśni chwytu, często zaniedbywanych na normalnym treningu na siłowni. Wystarczy kilka sesji luźnego zwisu na palcach, aby zwiększyć siłę dłoni.

Miejsce na drążek

Jedynym wymaganiem przy posługiwaniu się drążkiem do podciągania jest znalezienie odpowiedniej przestrzeni. Często framugi drzwi są zbyt cienkie, żeby bezpiecznie zamontować drążek rozporowy, a większość mieszkań nie posiada innych miejsc. W takim wypadku warto zainteresować się większymi, wolnostojącymi zestawami do ćwiczeń, które zawierają w sobie takowy drążek. Jeśli jednak jesteś w stanie znaleźć wystarczająco stabilny punkt w domu, sam drążek podporowy w zupełności wystarczy.

Kwestia bezpieczeństwa podczas korzystania z tego typu urządzenia jest niezwykle ważna. Upadek z wysokości powyżej jednego metra jest groźny dla zdrowia. Dlatego warto zainwestować w porządny sprzęt, dzięki któremu będziesz wyćwiczony i zdrowy

Zdjęcie utworzone przez bublikhaus - pl.freepik.com

Jaki drążek do podciągania wybrać?

Drążek do podciągania to jeden z bardziej popularnych przyrządów do ćwiczeń. Trenujący za jego pomocą mogą rozwinąć mięśnie pleców czy też mięśnie brzucha. Oczywiście szeroka gama ćwiczeń pozwala wykonać na drążku nie tylko samo podciąganie, ale również wiele innych ćwiczeń. Jeśli planujecie kupić drążek do podciągania do domu, to warto zastanowić się, który jego rodzaj okaże się najbardziej optymalnym wyborem.

Jakie są rodzaje drążka do podciągania?

Producenci drążków do podciągania zdają sobie sprawę z oczekiwań oraz preferencji swoich klientów. Z tego powodu na rynku dostępne są różne rodzaje drążków, które można zakupić. Jakie rodzaje są najbardziej popularne?

  • rozporowy,
  • sufitowy,
  • ścienny,
  • stacjonarny.

Jak widać wybór jest naprawdę ogromny. Każdy z nich ma swoje zalety i wady, a znaczną różnicą pomiędzy nimi jest również cena. Najtańszym wyborem z pewnością będzie drążek do podciągania rozporowy, który należy usadowić po prostu w futrynie. Dzięki dwustronnym śrubom drążek przylgnie do futryny i umożliwi nam swobodny trening pleców.

Nieco bardziej standardowymi rodzajami drążków są ścienny oraz sufitowy. Jak sama nazwa wskazuje, należy przymocować je do ściany bądź sufitu. Jedna, jak i druga opcja ma swoje plusy i minusy. W niskich pomieszczeniach zdecydowanie lepszym wyborem może okazać się drążek sufitowy, który pozwoli maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń. Natomiast w pomieszczeniach o w miarę standardowej wysokości można swobodnie użyć drążek ścienny, który można zamontować na dowolnej wysokości.

Drążek do podciągania stacjonarny wydaje się najdroższym rodzajem sprzętu w tym zestawieniu. Najczęściej jest to pewnego rodzaju klatka do ćwiczeń, która oprócz samego drążka składa się również ze stojaków do przysiadów bądź innych ćwiczeń. Osoby, które chciałyby stworzyć swoją domową siłownię z prawdziwego zdarzenia mogłyby pomyśleć o takim zakupie.

Jakie mięśnie można rozwinąć dzięki drążkowi do podciągania?

Trening na drążku do podciągania można urozmaicić na wiele różnych sposobów. Jest to przyrząd, z którego najczęściej korzystają osoby trenujące crossfit, kalistenikę czy też street workout. Wszystkie te dyscypliny wykorzystują ćwiczenia z własną masą ciała, a drążek do podciągania pozwala umiejętnie ją wykorzystać. Najbardziej popularnymi ćwiczeniami na drążku niewątpliwie są podciąganie, wznosy nóg w zwisie czy też muscle up. W zasadzie na drążku można wykonywać mnóstwo różnych kombinacji, które wpływają na rozwój całego ciała. Z pewnością z jego pomocą wzmocnimy i rozwiniemy mięśnie pleców, a także wiele innych.

Ręka autorstwa bublikhaus - pl.freepik.com

Na drążek. Po silne plecy i zdrowy kręgosłup

Trening siłowy, kulturystyka czy fitness od lat stałe ewoluują. Zarówno w obszarze metod treningowych, jak i w zakresie dedykowanego sprzętu sportowego. Co rusz na rynku pojawiają się nowe przyrządy do ćwiczeń, rzekomo przynoszące najszybsze efekty. Jeżeli jednak przyjrzymy się bliżej wszystkim trendom, okazuje się, że trening głównych partii mięśniowych bazuje na tych samych ćwiczeniach od lat. Wyciskanie na ławeczce najlepiej zbuduje klatkę piersiową, a silne mięśnie grzbietu i szerokie plecy najszybciej zapewni regularnie wykonywane podciąganie na drążku.

Siła, moc, drążek

Drążek do podciągania ze strony sklepu internetowego marbo-sport.pl to niewątpliwie jeden z najlepszych wymyślonych do tej pory przyrządów do treningu. Z jego pomocą możemy pracować nie tylko nad mięśniem najszerszym grzbietu, ale też rozbudowywać bicepsy czy kształtować mięśnie brzucha. Na drążku możemy również wzmacniać kręgosłup, co czyni z niego niezastąpiony przyrząd do rehabilitacji czy korekcji wad postawy.

Zaletą tego przyrządu są niewielkie rozmiary i łatwość montażu w warunkach domowych. Z tego tytułu, aby wykonać trening na drążku, nie potrzebujemy wizyty w specjalistycznym gymie. Możemy sami go zakupić i cieszyć się treningiem w domowym zaciszu.

Najlepiej wybrać drążek z mocowaniem do ściany. Ma on przewagę nad modelami rozporowymi ze względu na więcej uchwytów, dzięki czemu możemy trenować w różnych ustawieniach. Wadą tego typu sprzętu jest fakt, że trzeba go zamontować za pomocą kołków do ściany, na co nie każdy może czy chce sobie pozwolić w swoim mieszkaniu. Innym rozwiązaniem montażu drążka w domu jest zakup modelu rozporowego. Taki drążek bez trudu umieścimy w futrynie drzwi. Nie będzie szpecił ścian, a w razie potrzeby można go szybko zdemontować. Minusem jest, że mamy tu niewielkie możliwości zmiany uchwytu w trakcie treningu. Nachwyt i podchwyt o ograniczonym rozstawie ramion to w tym wypadku jedyne pozycje wyjściowe do ćwiczeń.

Najlepsze ćwiczenia na drążku

W zależności od tego, na rozwój których mięśni chcemy położyć akcent, na drążku możemy kształtować:

  • biceps – podciągania podchwytem w wąskim lub szerokim ustawieniu rąk
  • plecy – podciąganie nachwytem zarówno w wąskim jak i szerokim chwycie
  • brzuch – w zwisie unoszenie nóg ugiętych w kolanach do klatki piersiowej, w wersji trudniejszej unoszenie w zwisie prostych nóg do poziomu
  • zwisy – zwykły zwis na drążku ma świetne działanie na kręgosłup zwłaszcza dla osób, które większość dnia spędzają w pozycji siedzącej.

Drążek do podciągania to obok hantli jeden z tych przyrządów do treningu, który powinien znaleźć się w domu każdego amatora treningu siłowego.

Sport - zdjęcie utworzone przez bublikhaus - pl.freepik.com